Zawody

Wyszukaj zawód

Lista zawodów w Technikach i Branżowych Szkołach I Stopnia, w których kształcą się uczniowie na terenie aglomeracji poznańskiej.

Mechatronik

Wykonuje rozruch oraz konserwuje urządzenia i systemy mechatroniczne.
Montuje i konserwuje urządzenia i elementy podzespoły i zespoły mechaniczne,
pneumatyczne, hydrauliczne, elektryczne i elektroniczne, mechatroniczne.
Instaluje oprogramowanie do programowania układów programowalnych,
wizualizacji i symulacji procesów.
Ocenia jakość wykonanych prac związanych z konserwacją urządzeń
i systemów mechatronicznych.
Dobiera narzędzia, kontroluje jakość, sprawdza zgodność z dokumentacją
montażu i demontażu elementów, podzespołów i zespołów
pneumatycznych i hydraulicznych.
Kwalifikacja:
  • ELM.03. Montaż, uruchamianie i konserwacja urządzeń i systemów mechatronicznych

    zobacz opiszwiń opis
    Podstawy mechatroniki
    Uczeń:
    1) posługuje się wielkościami fizycznymi stosowanymi w elektrotechnice i elektronice,
    2) opisuje zjawiska związane z prądem stałym i przemiennym,
    3) charakteryzuje pole elektryczne,
    magnetyczne i elektromagnetyczne,
    4) stosuje prawa elektrotechniki w celu obliczania i szacowania wartości wielkości elektrycznych w obwodach elektrycznych i układach elektronicznych,
    5) rozpoznaje elementy oraz układy elektryczne i elektroniczne,
    6) rozróżnia parametry elementów oraz układów elektrycznych i elektronicznych,
    7) stosuje zasady sporządzania i czytania rysunku technicznego,
    8) posługuje się dokumentacją techniczną,
    katalogami i instrukcjami obsługi,
    9) dobiera materiały konstrukcyjne i eksploatacyjne,
    10) charakteryzuje rodzaje połączeń rozłącznych i nierozłącznych,
    11) charakteryzuje terminy związane z tolerowaniem wymiarów,
    12) charakteryzuje środki transportu wewnętrznego,
    13) stosuje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań zawodowych,
    14) rozpoznaje właściwe normy i procedury oceny zgodności podczas realizacji zadań zawodowych.

    Montaż elementów, podzespołów i zespołów mechanicznych
    Uczeń:
    1) charakteryzuje elementy, podzespoły i zespoły mechaniczne,
    2) charakteryzuje części maszyn i urządzeń,
    3) wykonuje pomiary wielkości geometrycznych elementów maszyn,
    4) charakteryzuje narzędzia stosowane podczas obróbki ręcznej i maszynowej,
    5) planuje i wykonuje prace z zakresu obróbki ręcznej i maszynowej,
    6) ocenia stan techniczny elementów, podzespołów i zespołów mechanicznych do montażu,
    7) dobiera metody łączenia metali i ich stopów,
    8) dobiera narzędzia i przyrządy do montażu i demontażu podzespołów i zespołów mechanicznych,
    9) wykonuje montaż i demontaż podzespołów i zespołów mechanicznych,
    10) charakteryzuje metody kontroli wykonania montażu podzespołów i zespołów mechanicznych.

    Montaż elementów, podzespołów i zespołów pneumatycznych i hydraulicznych
    Uczeń:
    1) charakteryzuje budowę elementów, podzespołów i zespołów pneumatycznych i hydraulicznych,
    2) wyjaśnia działanie układów sterowania pneumatycznego i hydraulicznego,
    3) charakteryzuje parametry i funkcje elementów, podzespołów, zespołów pneumatycznych i hydraulicznych,
    4) dobiera przyrządy do pomiarów wielkości w układach pneumatycznych i hydraulicznych,
    5) charakteryzuje narzędzia do montażu i demontażu elementów, podzespołów i zespołów pneumatycznych i hydraulicznych,
    6) ocenia stan techniczny elementów, podzespołów i zespołów pneumatycznych i hydraulicznych przygotowanych do montażu,
    7) wykonuje montaż i demontaż elementów, podzespołów i zespołów pneumatycznych i hydraulicznych,
    8) kontroluje poprawność wykonania montażu elementów, podzespołów i zespołów pneumatycznych i hydraulicznych,
    9) sprawdza zgodność montażu elementów, podzespołów i zespołów pneumatycznych i hydraulicznych z dokumentacją techniczną,

    Montaż elementów i podzespołów elektrycznych i elektronicznych
    Uczeń:
    1) charakteryzuje funkcje elementów i podzespołów elektrycznych i elektronicznych,
    2) wyjaśnia działanie układów sterowania elektrycznego i elektronicznego,
    3) dobiera elementy i podzespoły elektryczne i elektroniczne do montażu w urządzeniach i systemach mechatronicznych,
    4) charakteryzuje narzędzia do montażu i demontażu elementów i podzespołów elektrycznych i elektronicznych,
    5) stosuje przyrządy pomiarowe wykorzystywane podczas montażu elementów i podzespołów elektrycznych i elektronicznych,
    6) ocenia stan techniczny elementów i podzespołów elektrycznych i elektronicznych przygotowanych do montażu,
    7) wykonuje montaż i demontaż elementów i podzespołów elektrycznych i elektronicznych,
    8) stosuje metody kontroli montażu elementów i podzespołów elektrycznych i elektronicznych,
    9) sprawdza zgodność montażu elementów i podzespołów elektrycznych i elektronicznych z dokumentacją techniczną.

    Rozruch urządzeń i systemów mechatronicznych
    Uczeń:
    1) opisuje zasadę działania elementów urządzeń i systemów mechatronicznych,
    2) opisuje układy zasilające urządzenia i systemy mechatroniczne,
    3) charakteryzuje parametry elementów urządzeń i systemów mechatronicznych,
    4) instaluje oprogramowanie do programowania układów programowalnych, wizualizacji i symulacji procesów, 5) sprawdza urządzenia i systemy mechatroniczne,
    6) uruchamia urządzenia i systemy mechatroniczne zgodnie z instrukcją,
    7) reguluje urządzenia i systemy mechatroniczne.

    Konserwacja urządzeń i systemów mechatronicznych
    Uczeń:
    1) określa sposoby konserwacji urządzeń i systemów mechatronicznych,
    2) monitoruje pracę urządzeń i systemów mechatronicznych,
    3) wykonuje przeglądy techniczne urządzeń i systemów mechatronicznych,
    4) wykonuje pomiary wielkości fizycznych w urządzeniach i systemach mechatronicznych,
    5) przygotowuje materiały eksploatacyjne, elementy, podzespoły i zespoły urządzeń i systemów mechatronicznych do konserwacji,
    6) wykonuje prace konserwacyjne elementów, podzespołów i zespołów urządzeń i systemów mechatronicznych. 1. Montaż elementów, podzespołów i zespołów mechanicznych
    Uczeń:
    1) wyjaśnia budowę elementów, podzespołów i zespołów mechanicznych,
    2) dobiera metody pomiarów wielkości geometrycznych elementów maszyn,
    3) dobiera materiały konstrukcyjne,
    4) rozpoznaje technologie obróbki ręcznej i maszynowej,
    5) dobiera elementy, podzespoły i zespoły mechaniczne do montażu urządzeń i systemów mechatronicznych,
    6) ocenia stan techniczny elementów, podzespołów i zespołów mechanicznych do montażu,
    7) dobiera techniki łączenia materiałów,
    8) dobiera narzędzia do montażu i demontażu podzespołów i zespołów mechanicznych,
    9) wykonuje montaż i demontaż podzespołów i zespołów mechanicznych,
    10) kontroluje jakość wykonanego montażu podzespołów i zespołów mechanicznych.
    2. Montaż elementów, podzespołów i zespołów pneumatycznych i hydraulicznych
    Uczeń:
    1) wyjaśnia budowę elementów, podzespołów i zespołów pneumatycznych i hydraulicznych,
    2) wyjaśnia działanie układów sterowania pneumatycznego i hydraulicznego,
    3) rozróżnia elementy, podzespoły i zespoły pneumatyczne i hydrauliczne,
    4) rozróżnia parametry i funkcje elementów, podzespołów i zespołów pneumatycznych i hydraulicznych,
    5) dobiera elementy, podzespoły i zespoły pneumatyczne i hydrauliczne do montażu urządzeń i systemów mechatronicznych,
    6) wykonuje pomiary podstawowych wielkości w układach pneumatycznych i hydraulicznych,
    7) dobiera narzędzia do montażu i demontażu elementów, podzespołów i zespołów pneumatycznych i hydraulicznych,
    8) ocenia stan techniczny elementów, podzespołów i zespołów pneumatycznych i hydraulicznych przygotowanych do montażu,
    9) wykonuje montaż i demontaż elementów, podzespołów i zespołów pneumatycznych i hydraulicznych,
    10) kontroluje jakość montażu elementów, podzespołów i zespołów pneumatycznych i hydraulicznych,
    11) sprawdza zgodność montażu elementów, podzespołów i zespołów pneumatycznych i hydraulicznych z dokumentacją.
    3. Montaż elementów i podzespołów elektrycznych i elektronicznych
    Uczeń:
    1) określa parametry elementów i podzespołów elektrycznych i elektronicznych,
    2) charakteryzuje funkcje elementów i podzespołów elektrycznych i elektronicznych,
    3) wyjaśnia działanie układów sterowania elektrycznego i elektronicznego,
    4) dobiera elementy i podzespoły elektryczne i elektroniczne do montażu w urządzeniach i systemach mechatronicznych,
    5) dobiera narzędzia do montażu i demontażu elementów i podzespołów elektrycznych i elektronicznych,
    6) ocenia stan techniczny elementów i podzespołów elektrycznych i elektronicznych przygotowanych do montażu,
    7) wykonuje montaż i demontaż elementów i podzespołów elektrycznych i elektronicznych,
    8) kontroluje jakość montażu elementów i podzespołów elektrycznych i elektronicznych,
    9) sprawdza zgodność montażu elementów i podzespołów elektrycznych i elektronicznych z dokumentacją techniczną.
    4. Rozruch urządzeń i systemów mechatronicznych
    Uczeń:
    1) wyjaśnia budowę oraz zasadę działania urządzeń i systemów mechatronicznych,
    2) rozpoznaje układy zasilające urządzenia i systemy mechatroniczne,
    3) rozróżnia parametry urządzeń i systemów mechatronicznych,
    4) instaluje oprogramowanie do programowania układów programowalnych, wizualizacji i symulacji procesów,
    5) określa metody sprawdzania urządzeń i systemów mechatronicznych,
    6) podłącza urządzenia i systemy mechatroniczne do układów zasilania mediami roboczymi,
    7) uruchamia urządzenia i systemy mechatroniczne zgodnie z instrukcją,
    8) wykonuje regulacje urządzeń i systemów mechatronicznych,
    9) sprawdza działanie urządzeń i systemów mechatronicznych.
    5. Konserwacja urządzeń i systemów mechatronicznych
    Uczeń:
    1) rozróżnia i dobiera metody konserwacji urządzeń i systemów mechatronicznych,
    2) monitoruje pracę urządzeń i systemów mechatronicznych,
    3) wykonuje przeglądy techniczne urządzeń i systemów mechatronicznych,
    4) wykonuje pomiary wielkości fizycznych w urządzeniach i systemach mechatronicznych,
    5) przygotowuje materiały, elementy, podzespoły i zespoły urządzeń i systemów mechatronicznych do konserwacji,
    6) wykonuje konserwację urządzeń i systemów mechatronicznych,
    7) wykonuje wymianę elementów i podzespołów urządzeń i systemów mechatronicznych,
    8) ocenia jakość wykonanych prac związanych z konserwacją urządzeń i systemów mechatronicznych.
Przykładowe miejsca pracy:
zakłady o zautomatyzowanym i zrobotyzowanym procesie produkcji w rolnictwie i leśnictwie,
przemyśle spożywczym,energetyce,
przemysł medyczny,
lotnictwo,
żegluga,
zakłady naprawiające sprzęt AGD,
zakłady produkujące zabawki dziecięce. itp.
wszelkie instytucje stosujące technikę informatyczną,
np. stacje obsługi samochodów.
Przykładowe przedmioty szkolne:
podstawy mechatroniki,
podstawy technologii i konstrukcji mechanicznych,
urządzenia i systemy mechatroniczne,
rysunek techniczny,
technologie i konstrukcje mechaniczne,
montaż i pomiary elementów i podzespołów mechatronicznych,
użytkowanie urządzeń i systemów mechatronicznych.
Przeciwskazania:
wady serca,
zaburzenia zmysłu dotyku,
wady wzroku (w tym brak widzenia obuocznego),
zawroty głowy, omdlenia,
nadmierna potliwość rąk,
choroby wątroby.
Zawody w zasięgu ręki:
Po uzupełnieniu wykształcenia o kwalifikację ELM.06. Eksploatacja i programowanie urządzeń i systemów mechatronicznych, zdobędziesz kolejny zawód – technik mechatronik.
Wszelkie prawa zastrzeżone 2018 - Centrum Doradztwa Zawodowego dla Młodzieży
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Szczegółowe informacje znajdują się w POLITYCE PRYWATNOŚCI I WYKORZYSTYWANIA PLIKÓW COOKIES. OK, rozumiem