Zawody

Wyszukaj zawód

Lista zawodów w Technikach i Branżowych Szkołach I Stopnia, w których kształcą się uczniowie na terenie aglomeracji poznańskiej.

Technik robotyk

  • wykonuje montaż urządzeń i systemów robotyki,
  • uruchamiania urządzenia i systemy robotyki,
  • obsługuje urządzenia i systemy robotyki;
  • programuje urządzenia i systemy robotyki,
  • eksploatuje urządzenia i systemy robotyki,
  • diagnozuje i konserwuje urządzenia i systemy robotyki.
Kwalifikacja:
  • ELM.07. Montaż, uruchamianie i obsługa systemów robotyki

    zobacz opiszwiń opis
    Podstawy robotyki
    Uczeń:
    1) opisuje historię i pojęcia związane z rozwojem robotyki,
    2) klasyfikuje roboty ze względu na ich budowę i funkcjonalność,
    3) charakteryzuje zastosowanie robotów w kontekście przemysłu 4.0 i 5.0 oraz sztucznej inteligencji,
    4) charakteryzuje elementy składowe i budowę robotów,
    5) charakteryzuje układy sterowania stosowane w robotyce,
    6) charakteryzuje zrobotyzowane procesy produkcyjne,
    7) rozróżnia części maszyn i urządzeń w systemach robotyki,
    8) rozróżnia rodzaje połączeń mechanicznych w systemach robotyki,
    9) określa budowę i zasady działania maszyn i urządzeń stosowanych w robotyce,
    10) rozróżnia materiały konstrukcyjne i eksploatacyjne maszyn i urządzeń stosowanych w robotyce,
    11) stosuje prawa i zasady mechaniki technicznej i wytrzymałości materiałów,
    12) rozróżnia elementy i podzespoły elektryczne i elektroniczne,
    13) rozróżnia pojęcia związane z prądem i napięciem elektrycznym,
    14) charakteryzuje elementy i układy elektroniki analogowej,
    15) charakteryzuje parametry elementów i układów elektroniki cyfrowej,
    16) charakteryzuje budowę, parametry i funkcje elementów, podzespołów i zespołów pneumatycznych, hydraulicznych, elektropneumatycznych i elektrohydraulicznych,
    17) wyjaśnia działanie układów sterowania pneumatycznego, hydraulicznego, elektropneumatycznego i elektrohydraulicznego,
    18) rozpoznaje właściwe normy i procedury oceny zgodności podczas realizacji zadań zawodowych.

    Montaż urządzeń i systemów robotyki
    Uczeń:
    1) rozróżnia przyrządy pomiarowe stosowane podczas obróbki ręcznej i maszynowej stosowanej w robotyce,
    2) sporządza szkice i rysunki części maszyn i urządzeń stosowanych w systemach robotyki wykorzystując oprogramowanie wspomagające,
    3) przestrzega zasad tolerancji i pasowań,
    4) wykorzystuje komputerowe oprogramowanie wspomagające montaż urządzeń i systemów robotyki,
    5) wykonuje montaż i demontaż elementów, podzespołów i zespołów mechanicznych stosowanych w robotyce,
    6) posługuje się dokumentacją techniczną podczas montażu elementów, podzespołów i zespołów mechanicznych stosowanych w robotyce,
    7) dobiera narzędzia i metody pomiaru wielkości elektrycznych w obwodach elektrycznych i układach elektronicznych stosowanych w robotyce,
    8) wykonuje montaż i demontaż elementów, podzespołów i zespołów elektrycznych i elektronicznych stosowanych w robotyce,
    9) posługuje się dokumentacją techniczną podczas montażu elementów, podzespołów i zespołów mechanicznych stosowanych w robotyce,
    10) dobiera przyrządy do pomiarów wielkości fizycznych w układach pneumatycznych, hydraulicznych, elektropneumatycznych i elektrohydraulicznych stosowanych w robotyce,
    11) wykonuje montaż i demontaż elementów podzespołów i zespołów pneumatycznych, hydraulicznych, elektropneumatycznych i elektrohydraulicznych stosowanych w robotyce,
    12) posługuje się dokumentacją techniczną podczas montażu elementów, podzespołów i zespołów pneumatycznych, hydraulicznych, elektropneumatycznych i elektrohydraulicznych stosowanych w robotyce.

    Uruchamianie urządzeń i systemów robotyki
    Uczeń:
    1) opisuje zasadę działania urządzeń i systemów robotyki,
    2) wykorzystuje układy zasilające urządzeń i systemów robotyki,
    3) stosuje elementy urządzeń i systemów robotyki,
    4) wykorzystuje oprogramowanie kontrolujące pracę urządzeń i systemów robotyki,
    5) wykorzystuje urządzenia i systemy robotyki zgodnie z instrukcjami i dokumentacją techniczno-ruchową,
    6) reguluje urządzenia i systemy robotyki.

    Obsługa urządzeń i systemów robotyki
    Uczeń:
    1) monitoruje pracę urządzeń i systemów robotyki,
    2) kontroluje stan techniczny urządzeń i systemów robotyki przed rozpoczęciem pracy,
    3) wykorzystuje programy kontrolujące pracę urządzeń i systemów robotyki,
    4) obsługuje sieci komunikacyjne w systemach robotyki,
    5) obsługuje urządzenia i systemy robotyki zgodnie z dokumentacją techniczno-ruchową.
  • ELM.08. Eksploatacja i programowanie systemów robotyki

    zobacz opiszwiń opis
    Podstawy robotyki
    Uczeń:
    1) opisuje historię i pojęcia związane z rozwojem robotyki,
    2) klasyfikuje roboty ze względu na ich budowę i funkcjonalność,
    3) charakteryzuje zastosowanie robotów w kontekście przemysłu 4.0 i 5.0 oraz sztucznej inteligencji,
    4) charakteryzuje elementy składowe i budowę robotów,
    5) charakteryzuje układy sterowania stosowane w robotyce,
    6) charakteryzuje zrobotyzowane procesy produkcyjne,
    7) rozróżnia części maszyn i urządzeń w systemach robotyki,
    8) rozróżnia rodzaje połączeń mechanicznych w systemach robotyki,
    9) określa budowę i zasady działania maszyn i urządzeń stosowanych w robotyce,
    10) rozróżnia materiały konstrukcyjne i eksploatacyjne maszyn i urządzeń stosowanych w robotyce,
    11) stosuje prawa i zasady mechaniki technicznej i wytrzymałości materiałów,
    12) rozróżnia elementy i podzespoły elektryczne i elektroniczne,
    13) rozróżnia pojęcia związane z prądem i napięciem elektrycznym,
    14) charakteryzuje elementy i układy elektroniki analogowej,
    15) charakteryzuje parametry elementów i układów elektroniki cyfrowej,
    16) charakteryzuje budowę, parametry i funkcje elementów, podzespołów
    i zespołów pneumatycznych, hydraulicznych, elektropneumatycznych i elektrohydraulicznych, 17) wyjaśnia działanie układów sterowania pneumatycznego, hydraulicznego, elektropneumatycznego i elektrohydraulicznego,
    18) rozpoznaje właściwe normy i procedury oceny zgodności podczas realizacji zadań zawodowych.

    Programowanie urządzeń i systemów robotyki
    Uczeń:
    1) stosuje zasady programowania,
    2) posługuje się graficznym i tekstowym językiem programowania robotów i urządzeń programowalnych stosowanych w robotyce,
    3) posługuje się oprogramowaniem do programowania robotów przemysłowych w systemach robotyki,
    4) programuje i testuje oprogramowanie robotów i urządzeń programowalnych w systemach robotyki,
    5) programuje i uruchamia urządzenia pracujące w systemach robotyki,
    6) posługuje się środowiskiem do programowania robotów w trybie off line,
    7) przygotowuje roboty przemysłowe do pierwszego uruchomienia.

    Eksploatacja urządzeń i systemów robotyki
    Uczeń:
    1) opisuje warunki użytkowania urządzeń i systemów robotyki zgodnie z dokumentacją techniczno-ruchową,
    2) eksploatuje urządzenia i systemy robotyki zgodnie z przeznaczeniem,
    3) wykonuje przeglądy techniczne zgodnie z instrukcją obsługi i użytkowania urządzeń i systemów robotyki,
    4) przygotowuje materiały eksploatacyjne, elementy, podzespoły i zespoły urządzeń i systemów robotyki do konserwacji,
    5) wykorzystuje oprogramowanie do programowania, wizualizacji i symulacji procesów w urządzeniach i systemach robotyki,
    6) opracowuje projekt wdrożenia aplikacji zrobotyzowanych.

    Diagnostyka i konserwacja urządzeń i systemów robotyki
    Uczeń:
    1) wykonuje czynności diagnostyczne urządzeń i systemów robotyki,
    2) stosuje narzędzia i aparaturę kontrolno-pomiarową do diagnozowania uszkodzeń,
    3) wykonuje czynności dotyczące serwisowania robota przemysłowego,
    4) wykonuje czynności przygotowawcze dotyczące napraw urządzeń i systemów robotyki,
    5) wykonuje czynności w zakresie konserwacji urządzeń i systemów robotyki.
Przykładowe miejsca pracy:
hale produkcyjne,
biura technologiczne i konstrukcyjne.
Przykładowe przedmioty szkolne:
technologie i konstrukcje mechaniczne w robotyce,
elektrotechnika i elektronika w robotyce,
podstawy robotyki,
podstawy programowania robotów.
Przeciwskazania:
brak widzenia obuocznego,
nieskorygowane okularami wady wzroku,
zaburzenia widzenia barw,
niedosłuch,
zaburzenia równowagi (zawroty głowy, omdlenia),
ograniczona sprawność rąk,
alergie skórne.
Zawody w zasięgu ręki:
Brak wspólnej kwalifikacji z innym zawodem.
Wszelkie prawa zastrzeżone 2018 - Centrum Doradztwa Zawodowego dla Młodzieży
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Szczegółowe informacje znajdują się w POLITYCE PRYWATNOŚCI I WYKORZYSTYWANIA PLIKÓW COOKIES. OK, rozumiem